25. helmikuuta 2010

Prosessi ja lähete #2

23.11.2009

Täysin pirteänä heräsin n. kuuden tunnin yöunien jälkeen 07.30. Herätin avovaimoni Sarin (nimi muutettu) ja kipitin antamaan kissalle aamupalansa. Heitin kissan hiekkalaatikon vessaan ja avasin kannettavan. Tarkistin että minulle ei oltu pistetty wtftm:n sivuille (naisesta mieheksi -transfoorumi) viimeisiä vinkkejä ja kahlasin paperit läpi. Olin eilisen päivän tulostanut translain pykäliä ja vinkkejä jotka auttaisivat ehkä minua lähetteen saamisessa.

Ruoka ei maittanut, mutta Sari pyysi mua hieman syömään. Joten kuten sain muroja ja jugurttia vedettyä ja loppu hetken olin melko hiljainen ja vetäytynyt, mietin vain mitä lääkärille kertoa ja mitä ei.

Lähettiin hieman kiireellä ja kiiruhdettiin Sarin kanssa hikiottassa tohon parin sadan metrin päähän terveyskeskukseen. Viittä yli yhdeksän oltiin paikalla - viisi minuuttia myöhässä. Ei ton pahemmin, joten huojentuneena ilmottauduin ja menimme odottamaan kyseistä lääkäriä.

Istahdin tuolille ja yritin laskea adrenaliini tasoani, minua jännitti ihan tajuttomasti. Riisuin takin ja olo helpottui hieman. Hetken kuluttua mut kutsuttiin sisälle ja kysyin voiko mun kumppani tulla myös - sai.

Istahdettiin kaikki kolme ja lääkäri kysyi miksi olen täällä. Ilmoitin että tarvitsen lähetteen transtutkimuksiin Tampereelle. Selvensin vielä että sieltä saa diagnoosin naisesta mieheksi hoitoihin. Mies kyseli hieman paikasta ja vastasin minkä tiesin, lopun lääkäri, Mikko Mattila, katsoi netistä Tampereen yliopistollisen sairaalan sivuilta.

Lääkäri kyseli ainakin nämä kysymykset:
“Olenko töissä tai koulussa” “kuinka kauan olen näin tuntenut?” “kuinka kauan olen ollut masentunut?” “johtuuko masennukseni tästä?” “olenko yrittänyt itsemurhaa?” “mitä lääkkeitä syön?” “onko minulla jonnekkin hoitosuhdetta?”

Lopuksi sanoi että kirjoittaa lähetteen.

Piste mulle. ;p

05.01.2010

Jämsästä kotiin tultuani, odotti sielä iloinen yllätys - mulle oli tullut postia TAYSista! Siinä luki että lähetteeni on saapunut perille ja että he odottavat kunnaltani maksusitoomusta. Siinä luki vielä että ensimmäinen aika sairaanhoitajalle tai sosiaalityöntekijälle tulee 1-3 kk kuluttua. Innolla sitä odottaen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti